Birim Görevleri
Bilindiği üzere afet sadece bir doğa olayı değil, toplumsal bir olgudur. Afet yönetimi açısından olayın kendisinden çok sonuçları esas alındığında afet teknik, sosyal, ekonomik hatta psikolojik boyutlu bir olgu olarak karşımıza çıkar. Bunda doğanın kurgulanması kadar toplumsal gelişmişlik derecesi de önemlidir. Afet risklerine karşı uygulanan politikalardaki başarı ekonomik, sosyal, kültürel, teknik faktörlerle doğrudan ilişkilidir.
Afet yönetimi, afetlerin önlenmesi ve zararların azaltılması amacıyla bir afet olayının zarar azaltma, önceden hazırlık, kurtarma ve ilkyardım, iyileştirme ve yeniden inşa safhalarında yapılması gereken çalışmaların yönlendirilmesi, koordine edilmesi ve uygulanabilmesi için toplumun tüm kurum ve kuruluşlarıyla kaynaklarının bu ortak amaç doğrultusunda yönetilmesini gerektiren çok geniş bir kavramdır.
Afet döngüsü, afet olayının meydana geldiği andan başlayan ve bir sonraki afete kadar geçen sürede yapılan çalışmaları ve afet yönetimini tanımlayan ifade biçimi olarak ele alınabilir. Afet döngüsü içerisinde değerlendirdiğimiz afet yönetiminin hazırlık, zarar azaltma, müdahale ve iyileştirme olmak üzere dört evresi bulunmaktadır. Afet yönetimi evreleri bazen çakışabilir, bazen de aynı anda yürütülmeleri gerekebilir. Bu durum, evreler arasındaki kesin ayrımı zorlaştırabilir. Ancak, kavram olarak bu dört evrenin kullanılması yararlıdır.
Ulusal Deprem Konseyi'nin 'Türkiye Deprem Stratejisi'ni belirlemek amacıyla başlattığı ve asıl konusu deprem olmakla birlikte, depremle birlikte diğer tehlike ve afet türleri için de geçerli görülen çalışmaları göz önüne alınarak 2002 tarihli 'Deprem Zararlarını Azaltma Ulusal Stratejisi' raporu incelendiğinde ulusal ölçekte kurgulanan herhangi bir deprem politikasının 'Afet Zararlarını Azaltma Sistemi' ve 'Afet Müdahale Sistemi' olmak üzere iki ayrı bileşeni bulunmaktadır. Afet müdahale sistemi kapsamında yürütülen çalışmalar, 'afet yönetimi' ve 'kriz planlaması' çalışmalarıdır.
'Deprem Zararlarını En Aza İndirme' için ise 'risk yönetimi ve sakınım planlaması' çalışmalarına ağırlık verilmesi gerekmektedir. Risk yönetiminin ön bilgilenme aşamasında deprem tehlikesini ve kentsel kusurları belirleyecek araştırmalar zorunlu olmaktadır. Ulusal deprem politikasının tamamını oluşturan bu kavramsal sistemin zarar azaltma kısmı 'risk yönetimi', müdahale sistemi ise 'afet yönetimi' olarak ifade edilmektedir.
Gümüşhane ilinin mülki sınırları içinde genel hayatı etkileyecek boyutta deprem, su baskını, heyelan, büyük yangınlar, nükleer ve kimyasal sızıntı ve salgın hastalık gibi afetlere yönelik olarak, afet meydana gelmeden önceki dönemde risk yönetimini esas alan bir çalışma yürüterek hazırlık ve olası afet zararlarını azaltma çalışmaları ile afetin meydana gelmesiyle birlikte afete maruz kalanların kurtarılması ve halkın yaşam şartlarının düzeltilmesi ve tekrar eski düzeyine getirilmesini sağlayacak tedbirleri önceden almak ve afet sırasında hızlı müdahale edebilmek amacıyla Gümüşhane Valiliği Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi faaliyetini 24 saat çalışma esasına göre sürdürmektedir.